Pages

Tuesday, October 30, 2007

Malu ke???

malu??? sifat y besenye wujud dlm diri kite..tp mcmmane kite control perasaan malu kite?? aku masih igt lg...mase aku kecik dulu, pernah aku bertanye pd arwah atuk aku...'ape itu malu???'..datukku menerangkn kpd aku dgn pjg lebar ape itu malu....malu???maksudnye malu dlm perbuatan kite...malu dr segi percakapan...malu dr segala2nye..erm..maksudnye..kite harus malu dlm melakukan sesuatu, dengan adenye perasaan malu, brula kite dpt kawal ape y kite buat supaye x melampaui batasan...

tp...ape y aku nmpk arini...adakah perasaan malu itu wujud???bile aku blik melaka,aku lihat d tepian pantai rmi pasangan2 memadu asmara..tnpa mhiraukn keadaan sekeliling..makin mjijikkan bile mereka melakukan 'french kiss'...fuh..mereka merasa bangga agaknye bile dpt melakukan perkara demikian ddepan org kampung y mereka rase 'kolot' pemikirannye...d mane perasaan malu???malu???malu ke mereka???

pernah aku mendengar kata2 dr pasangan remaja mase kini...bru sekolah menengah...
soalan y dtanye oleh pihak perempuan----'ade duit ke????' pihak lelaki membalas-----'xade...' pihak pompuan bls-----'da xde duit, ade hati nk pegang2 org'..lelaki menjawab------'ala..mcm xbese...lgpon ape salahnye'...dan kedua2nye tertawa gembira sambil tangan lelaki tersebut memegang punggung c pompuan dengan 'mesra'....adakah sekiranye lelaki tersebut mmpunyai duit,maka lelaki tersebut boley melampaui batasannye thdp pompuan???mungkin mereka da lali agknye....malu???mana die malu???malu ke mereka???

itu mungkin dr segi perbuatan...dr segi pemakaian???pe y kite lihat sekarang ni, kite telah kembali ke zaman dahulu kala..zaman purba..yang mana, pakaian y dpakai hanya menutupi tempat2 y perlu sahaja dgn daun2,ngn kulit binatang...itu zaman purba,tiada kain...skang ni tekno semakin canggih,kain pon da ade mcm2 jenis...pelik kan???pakaian y dhasilkn same je mcm zmn purba... mana sifat malu kite???malu ke???

erm...entahle...mungkin dsbbkn oleh perubahan semasa n dgn berkembangnye teknologi pada masa kini, menyebabkan sifat malu itu makin terhakis....makin dlupuskan dlm sifat2 manusia agknye...agknye ape y akn tjadi pd masa hdpn???sifat malu itu wujud kembali atau terus pupus mcm dinosaur????

3 comments:

  1. betul..betul..malu tu adalah salah satu sebahagian daripada cabang iman. kan lin kan?

    ReplyDelete
  2. t.i.r.a.m.i.s.s.u : ye shida..btol tuh...

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:50 AM

    malu?haihss..
    entah r..xtau nk ckp r..
    malu malu malu..

    ReplyDelete